“A PIDE no Pinhal Novo” (The PIDE in Pinhal Novo), by José Cabrita

10 de Abril de 2018 - 18h30
Aljube Museum Auditorium

In this work that focuses on the action of the PIDE, José Cabrita explores the documentary archive of the political police, giving voice to several testimonies of those who went through the prisons of Tarrafal or Peniche, as well as their relatives and friends. The book is a tribute to the political prisoners of Pinhal Novo, victims, for 48 years, of the torments of the fascist dictatorship.

José António Cabrita studied and taught Sociology, and also devoted himself to the research of various themes, such as the culture of Palmela and the historiography of Pinhal Novo.

By Nuno Monteiro and Desidério Macau.

Image: Cover of the book, designed by Jorge Ferreira, photograph by Maurício Abreu.

Maria Alda Nogueira, uma vida de luta pelos direitos da Mulher, da Liberdade e da Paz
Uma conversa integrada no ciclo "Mulheres de Abril, na resistência ao fascismo", promovido pelo MDM.
29 de Novembro de 2023 - 17h00
Luta por direitos e contra o fascismo – A intervenção das mulheres no III Congresso da Oposição Democrática
2 de Novembro de 2023 - 17h00
Leia Mulheres “Esta ferida cheia de peixes” de Lorena Salazar Masso
O Leia Mulheres é um clube de leitura que pretende divulgar e incentivar a leitura de autoras dos mais diversos estilos e temas, procurando dar visibilidade às mulheres num mercado editorial ão restrito.
30 de Setembro de 2023 - 15h00
Visita o Aljube!
A Visita Orientada do mês de setembro à exposição longa duração do Museu do Aljube Resistência e Liberdade
30 de Setembro de 2023 - 10h30